به سایت کلبه ی زیبایی خوش آمدید!
ironia

تبلیغات

اینـتر وب

همه چیز درباره ایمپلنت دندان

مشکلات ایمپلنت دندان - علل نارسایی زودرس و دیررس ایمپلنت

در این مقاله برخی از مشکلات رایج در زمینه انواع ایمپلنت دندان و برخی از دلایل احتمالی خرابی ایمپلنت دندان ذکر شده است.

روش ایمپلنت دندان یکی از بهترین و بهترین روشهای جایگزینی دندان است که در دسترس بیماران دارای دندان / دندان از دست رفته شناخته شده است. گرچه گران است ، با موفقیت بسیار بالا - در حدود 97 درصد - بسیار مطمئن و بادوام است.

علیرغم فواید بسیار زیادی که در مورد ایمپلنت دندان وجود دارد ، دارای مشکلات مرتبط با ایمپلنت دندان است و از بین رفتن کاشت دندان یکی از آنهاست. برخی از تحقیقات اخیر نشان داده اند که میزان نارسایی کاشت های دندانی حدود 5 درصد است و این به دلایل مختلفی مربوط به ضعف نگهداری و بهداشت دهان و دندان است. مراجعه به دندانپزشک برای تعیین دلایل نارسایی زودرس کاشت و یافتن راه حل های فوری دندانپزشکی الزامی است. اما ممکن است بیماران گاهی اوقات در مورد کاشت دندان دیر دچار مشکل شوند. سن مناسب ایمپلنت دندان در بین دختران و پسران متفاوت است و این درمان در سنین پایین توصیه نمی شود.

مشکلات کاشت دندان زودرس

همانطور که گفته شد یکی از مشکلات عمده ایمپلنت دندان ، نارسایی زودرس ایمپلنت دندان است و معمولاً بعد از حدود سه الی چهار ماه از عمل جراحی کاشت دندان ، توسط بیماران مشاهده می شود. در طی این دوره ، استخوان سازی (ادغام ایمپلنت با استخوان فک) باید انجام شود.

بیشتر بخوانید: انواع کامپوزیت ونیر دندان، آیا لمینت دندان دائمی است؟ روشهای مراقبت از کامپوزیت دندان، مراقبت و نگهداری از لمینت دندان

در زیر برخی از دلایل نارسایی اولیه ایمپلنت ذکر شده است:

بیماری خود ایمنی: این یک وضعیت پزشکی است که به موجب آن سیستم ایمنی بدن به خود حمله می کند و سایر بافت های بدن را از بین می برد. یک بیماری خود ایمنی می تواند احتمال رد بدن شما در مورد کاشت دندان را افزایش دهد. بیماران مبتلا به بیماری خود ایمنی در مقایسه با بیمارانی که فاقد آن هستند ، بیشتر از میزان نارسایی ایمپلنت دندانی در معرض خطر قرار دارند. برخی از بیماریهای خود ایمنی شامل دیابت نوع 1 ، مولتیپل اسکلروزیس ، بیماری سلیاک ، آرتریت روماتوئید و لوپوس و غیره است.

تامین خون ضعیف: برای اینکه هر محل درمانی در بدن سریعتر بهبود یابد ، باید خون کافی به محل برسد ، در غیر این صورت روند بهبودی کند می شود. این مورد در مورد مکانهای جراحی کاشت دندان نیز کاربرد دارد. خونرسانی ضعیف یا ناکافی به ناحیه تحت درمان پس از عمل جراحی کاشت دندان می تواند باعث مشکلات ایمپلنت دندان شود.

داروها: برخی از داروها همچنین می توانند باعث ایجاد مشکلات کاشت دندان شوند. به عنوان مثال ، اگر بعد از جراحی کاشت دارویی مانند بیس فسفونات مصرف می کنید ، ممکن است مشکلات کاشت دندان را تجربه کنید. اگرچه از بیس فسفونات ها برای درمان پوکی استخوان استفاده می شود ، اما می تواند مانع موفقیت کاشت دندان شما شود. از این رو بسیار مهم است که در مورد داروها و مکمل های خود ، اعم از گذشته و حال ، با دندانپزشک خود صحبت کنید که اقدامات پیشگیرانه لازم را برای تضمین موفقیت ایمپلنت دندان شما انجام می دهد.

سلامت ضعیف: هم سلامت بد دهان و هم سلامت کلی می تواند باعث نارسایی اولیه ایمپلنت شود. اگر از شیوه های صحیح مراقبت از سلامت دهان و دندان پیروی نکنید ، ممکن است میزان موفقیت در کاشت های دندانی مانع شود. علاوه بر این ، سلامتی ضعیف به طور کلی منجر به یکپارچه سازی کمتر ایمپلنت های دندانی با بدن می شود.

عفونت ها: یکی دیگر از دلایل عمده مشکلات کاشت دندان عفونت دندان است. عفونت شایع دندان معروف به پری ایمپلنتیت می تواند منجر به نارسایی زودرس و دیر هنگام کاشت دندان شود. لانه گزینی می تواند در هر زمان اتفاق بیفتد - از زمان عمل جراحی کاشت تا چند ماه بعد. اگر پری ایمپلنتیت به عنوان علت نارسایی ایمپلنت دندانی تشخیص داده شود ، باید تعویض ایمپلنت انجام شود. سایر عفونت های دندانی شامل لثه ، بیماری پریودنتال و غیره است. بیماری های خود ایمنی ، استعمال سیگار و اقدامات بهداشتی ضعیف دهان و دندان می توانند به عفونت اجاره دهند.

اضافه بار کاشت ایمپلنت: روش کاشت دندان معمولاً دو مرحله انجام می گیرد و ممکن است چندین ماه طول بکشد. مرحله اول معمولاً شامل قرار دادن ایمپلنت دندان در استخوان فک است ، در حالی که مرحله دوم شامل چسباندن اباتمنت و پروتز (تاج دندان ، پل دندان و غیره) است. اگرچه مدت زمان کافی بین هر مرحله لازم است ، ممکن است گاهی اوقات هر دو مرحله به طور همزمان با روشی انجام شود که تحت عنوان "روش کاشت یک روزه" یا "بارگیری فوری" شناخته می شود. زمان ، و بهبود سریع تر را تشویق می کند. با این حال ، گاهی اوقات منجر به اضافه بار کاشت ایمپلنت می شود که به موجب آن فشار زیادی روی استخوان فک ، استخوان و تاج وارد می شود. این وضعیت ممکن است به نارسایی کاشت دندان منجر شود.

رد بدن خارجی: اگرچه این اتفاق در موارد نادر اتفاق می افتد ، اما ممکن است. بدن شما ممکن است ایمپلنت دندان را به عنوان یک بدن خارجی ببیند و به همین دلیل آن و ادغام آن را رد کند. اگر این اتفاق بیفتد ، مانع موفقیت کاشت دندان خواهد شد.

واکنش آلرژیک: برخی از بیماران ممکن است آلرژی برای ماده کاشت دندان ایجاد کنند. اکثر کاشت های دندانی با آلیاژ تیتانیوم تولید می شوند که ممکن است حاوی مقادیر کمی نیکل باشد. این می تواند برخی از واکنش های آلرژیک را در برخی از بیماران به صورت احساس سوزن سوزن شدن یا احساس سوزش ایجاد کند. این ممکن است منجر به مشکلات کاشت دندان شود.

آسیب عصبی یا بافت: در حین عمل جراحی کاشت دندان ممکن است برخی از اعصاب یا بافت آسیب دیده باشد. چنین آسیب هایی می تواند باعث نارسایی اولیه ایمپلنت های دندانی شود.

مشکلات ایمپلنت دندان دیر هنگام

همانطور که گفته شد ، ممکن است مشکلات کاشت دندان دیرهنگام در بیماران نیز ایجاد شود. این مشکلات معمولاً بین یک تا ده سال پس از عمل جراحی ایمپلنت تجربه می شوند. برخی از علل نارسایی ایمپلنت دندان دیر هنگام شامل:

 ضعیف: این اتفاق می افتد در صورتی که عمل جراحی توسط دندانپزشک بی تجربه یا غیر حرفه ای یا جراح دهانی انجام شود و ایمپلنت ضعیف باشد یا از قدرت کافی برای حمایت از پروتز برخوردار نباشد. این قطعاً باعث می شود که در نهایت کاشته شود.

استعمال دخانیات: مطالعات بسیاری نشان داده است که استعمال سیگار موجب افزایش نارسایی دیررس دندان می شود. به عنوان مثال ، میزان نارسایی ایمپلنت دیررس در بین افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیر سیگاری بیشتر است.

Bruxism (دندان های سنگ زنی): اگر دندان های خود را به طور مداوم خرد کنید یا چنگ بزنید ، احتمال وجود نارسایی ایمپلنت دندان وجود دارد. این امر به این دلیل است که بروکسیسم باعث ایجاد اشتباه در دندان ها ، استرس ، فشار اضافی ، از بین رفتن دندان ها می شود. بروکسيسم مي تواند ادغام کاشت دندان با فک را بسيار دشوار کند. اگر از بروز بروکسیسم رنج می برید ، قبل از عمل کاشت کاشت ، به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

عدم وجود استخوان فک: برای پشتیبانی از ایمپلنت دندان به استخوان کافی در فک نیاز دارید. کمبود استخوان در فک می تواند باعث مشکلات کاشت دندان شود زیرا استخوان کافی برای پشتیبانی از کاشت وجود نخواهد داشت. برخی از روشهایی دندانپزشکی زیبایی مانند کامپوزیت دندان بستگی به استخوان فک ندارند.

عوارض ایمپلنت دندان

ایمپلنت در مقایسه با دیگر روش‌های درمانی شبیه به خود، تقریبا کمترین عوارض و معایب را دارد. با این وجود متناسب با جنس ایمپلنت، کیفیت آن و نحوه‌ی کار متخصص دندانپزشک این عوارض می‌تواند متغیر باشد. برخی از مهم‌ترین معایب ایمپلنت دندان عبارت اند از:

 

  • شکستن بدنه ایمپلنت

  • لق شدن و افتادن روکش ایمپلنت

  • عفونت ایمپلنت

  • شل شدن پیچ داخلی ایمپلنت

بعد از جراحی ایمپلنت دندان چه انتظاری باید داشت

احتمالاً شما هم شنیده اید طول عمر یک کاشت دندان 25 سال یا بیشتر است ، البته این درست است ، اما تا زمانی که از آنها مراقبت صحیح کنید. اینکه ایمپلنت دندان برای همیشه ماندگار باشد ، تحت تأثیر عوامل مختلفی چون: 

  • چقدر خوب مراقب کاشت های دندانی خود هستید ، مانند نخ دندان و مسواک زدن روزانه ، مراجعه به دندانپزشک هر شش ماه یکبار
  • از جویدن یا گاز گرفتن چیزهای بسیار سخت مانند نوک قلم یا مداد و از باز کردن بسته ها با دندان خودداری کنید.

    دندانپزشک شما در کار گذاشتن ایمپلنت دندان  چقدر ماهر است. کارشناسان می دانند چگونه می توان پیشرفت استخوان بندی را ارزیابی کرد

 

  • و اینکه آیا استخوان فک شما به طور کامل ایمپلنت را جذب کرده است.
  • سبک زندگی و سلامت کلی شما

عمل جراحی ایمپلنت دندان یک عمل بزرگ خوراکی است و باعث اختلال در وضعیت طبیعی استخوان و لثه در دهان می شود تا راهی برای قرار دادن ایمپلنت فراهم شود. به این ترتیب ، مدت زمان بهبودی کامل حاصل می شود ، اما بسیاری از فعالیت های طبیعی فقط به چند روز پس از عمل قابل بازگشت هستند. برخی از علائمی که بلافاصله بعد از عمل کاشت ایمپلنتتجربه می شوند عبارتند از:

خون ریزی

انتظار می رود برخی از خونریزی جزئی برای 24-48 ساعت اول باشد. این کار باید به سرعت تسکین یابد و به آرامی بعد از ساعت اول معلق شود. هنگام تجربه خونریزی در اطراف ناحیه ایمپلنت بهتر است گاز را گاز بگیرید ، از فشار بر روی ایمپلنت برای خیساندن خون استفاده کنید.

تورم

اگر بعد از انجام ایمپلنت دندان تا دو الی سه روز تورم رخ دهد امری عادی محسوب ‌می‌شود. بعد از کاشت دندان تا 1 الی 2 روز ورم برجسته تر می‌شود و سپس تورمش کم شده و به حالت عادی باز می‌گردد. برای مراقبت از ایمپلنت دندان و کاهش این تورم میتوان در 24 ساعت اول پس از جراحی با آب نمک رقیق دندانها را شستشو داد یا به صورت متناوب پس از جراحی کیسه یخ را بر روی ورم دندان به مدت 10 دقیقه گذاشت از شدت ورم کاسته شود.

درد

متأسفانه ، درد غیرقابل اجتناب است - این یک عمل جراحی دهان و دندان است! با این حال ، درد به راحتی قابل کنترل است و مسکن های عمومی باید برای رفع ناراحتی کافی باشند. مسکن ها یا داروهای ضد درد که باید تجویز شوند ، باید هر چه سریعتر در حد و مقدار توصیه های تجویز شده مصرف شوند.

در کنار این علائم موارد دیگری در مورد سبک زندگی وجود دارد که باید در روزها و هفته ها بعد از جراحی ایمپلنت دندان آگاهی داشته باشید. این شامل:

  • عادات بهداشت دهان و دندان
  • خوردن وعده های غذایی مناسب
  • پیشگیری از استعمال سیگار
  • بهداشت دهان

در ابتدا باید ناحیه اطراف ایمپلنت را خیلی آرام مسواک بزنید ، به عادتهای مسواک زدن عادی برگردید زیرا درد طی چند روز / هفته اول کاهش می یابد. این به تمیز نگه داشتن ناحیه کمک می کند و هرگونه بیت ناخواسته را از کاشت خارج می کند.

برای چند روز اول بعد از عمل جراحی دهان ، باید دهان خود را با آب نمک 2-3 بار در روز بشویید با آب نمکی که در ناحیه کاشت به مدت یک دقیقه نگه داشته می شود. در کنار این ، باید از دهانشویه در کنار آب نمک بعنوان افزودنی برای مسواک زدن استفاده شود تا ناحیه ایمپلنت تمیز شود. باز هم ، نگه داشتن دهانشویه بر روی منطقه آسیب دیده به حفظ ایمپلنت  سالم کمک می کند. این باید بعد از خوردن غذا برای مؤثرترین نتایج انجام شود.

به طور خلاصه:

  •  دندان ها را به آرامی مسواک بزنید
  •  با دهانشویه تمیز کنید
  • 2-3 بار در روز با آب نمک بشویید

 




 

 

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب
بازدید : 200
تاریخ : چهارشنبه 24 مهر 1398 زمان : 10:51 | نویسنده : مونا حسینی | نظرات (0)

ارسال نظر برای این مطلب


کد امنیتی رفرش


آمار سایت

آمار مطالب
کل مطالب : 99
کل نظرات : 0
آمار کاربران
افراد آنلاین : 2
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین

آمار بازدید
بازدید امروز : 37
باردید دیروز : 20
گوگل امروز : 0
گوگل دیروز : 5
بازدید هفته : 95
بازدید ماه : 57
بازدید سال : 14,629
بازدید کلی : 39,811

اطلاعات کاربری


عضو شويد


فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد

آرشیو

جستجو


کدهای اختصاصی

پشتیبانی

RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : Enterweb.ir